sobota 4. srpna 2012


STARTUJEME!

První várka letního čtení Krásného nakladatelství v prodeji!


Po všech těch soubojích s českým papírovým trhem, s elektrickým ohradníkem jménem Amazon, po strkačkách na českých serverech – je konečně první várka našich (e)knih – či chcete-li světově e-booků – k mání! Jako první se nám o ni stará náš spřátelený server www.palmknihy.cz a my budeme věřit, že naše knížky zazáří jako tiché diamanty. Jsou mi protivná velká slova a už vůbec nehodlám nadhodnocovat svoje psaní a vychvalovat je až do nebe – prostě se podívejte – a uvidíte.

Jen poznamenám, že knihy děláme opravdu jinak, nejsou to žádná zběsilá pédeefka převexlovaná do epubů, snažíme se z každé knihy udělat i na čtečkách zážitkové čtení. Naše „soubory se sny“ jsou plné ilustrací, nešetříme ani interaktivními meníčky a jinými vychytávkami, tak abyste dostali do ruky dobré knížky – zcela v duchu tradic oněch dob, kdy kultura ještě nebyla popelkou, nýbrž kvetla a voněla (to se netýká oslavy nějakého politického režimu, nýbrž éry, kdy společenskou objednávkou bývala kvalita).

Epuby mají sice mnoho limit a omezení, snažíme se knihy optimalizovat zjm. pro kindle, který mně vyhovuje z nějakého záhadného důvodu nejvíc (byla to moje první čtečka, možná je to jen okouzlení panickou láskou), ale doufám, že všechny čtečky poskytnou našim knihám stejnou oporu.

Pečlivou práci věnuji výběru autorů, chci vydávat zejména to, co je progresivní a nese v sobě punc zkušenosti, či dar spisovatelova slova. Abych se přiznal – čtení, které je příliš snadné, anebo ještě líp – čtení, v němž nenalézám ani stopu vypravěčské originality, či cítím, že jej autor odevzdal v nízké síle, či slova naházel na papír – pardon – do e-inkoustu jen tak halabala, tak takové čtení v mých edicích nenajdete. 

Je možné, že některé knížky Vám budou sedět míň, některé Vás minou – ale to je otázkou vkusu, ničeho jiného. Raději knihu, která drápne, než text, který si jen tak prošustí kolem. Ale nelekejte se. Ani intelektuální orgie zde nenajdete. Nechci si lámat hlavu výrazy, jimž nerozumím, úvahami, o nichž vím jen to, že do nich autor ukryl veškeré své poznání a čtenář díky tomu zhebne.

Knížky Krásného nakladatelství musejí drnčet a svištět, musí v nich být šarm a vtip, gesto velké touhy po velkém životě v malé zemi, pokora a vzdor smíchaný ve směs životodárnou, konejšivou snad a možná provokativní. Já literaturu vnímám jako nekonečnou oslavu života, proud v pohybu, hledání a vymílání slabých a neudržitelných míst, jako rozpoutaný záznam dnů a našeho malého bytí v nich a tužeb a představ zvících galaxií. Takové čtení mám rád, sladká slova s trochou ironie, kapánkem hořkosti a melancholie, bolest převracející se ve smích a takové čtení pro Vás budu vybírat a hledat – bude-li na skladě.

Jsem prostě slovem sloven a nahlas děkuju elektronickému inkoustu, že mne a moje malé bytové nakladatelství pustil z pout a okovů, do nichž mne narvali svou rozežraností čeští prodejci kultury. Marže třiapadesát procent? Pěkně do komise? Nasrat, hošánci. Já už se k Vám nevrátím!

Bohuslav Vaněk-Úvalský, spisovatel & producent (e)knih


Knižní dílna Bohuslava Vaňka-Úvalského, spisovatele a producenta (e)knih



1 komentář: